Fin jacka , men den höll inte måttet…

Det är en sak att starta en blogg och en annan  att skriva i den. Problem med anslutningar etc.  Ett stort tack ändå till Bissan och Paula som gjort det möjligt att komma igång.

I förrgår startade jag alltså med den gula mopeden på min 300 mil långa resa till Syditalien. Jag valde att köra utefter Västerhavet med Limfjorden på andra sidan. Passerade vackra, doftande rapsfält på vägen. Efter ca 200 km kom jag till Thisted där jag tog in på ett vandrarhem.

Det kom fram en gammal man och hjälpte mig med att få en nyckel eftersom föreståndaren var på fest. Han var också gäst men mer permanent sådan. Det kom ytterligare en gäst på kvällen. Jag sov gott den natten och när jag träffade Karl, föreståndaren, skulle han ordna med frukost till mig och det gjorde han med den äran. Mycket god frukost.

Jag träffade den vänlige gamle mannen nu klädd i shorts med vita långkalsonger under. Han visade mig vädeleksrapporten som inte såg så lovande ut. Det hade redan börjat regna ute och skulle komma att fortsätta så oupphörligt hela dagen. Innan jag gav mig iväg träffade jag också vandrarhemmets andra gäst förutom mig själv. Det var en man från Tyskland som var på väg till Nordkap med cykel. Jag var glad att jag hade valt moped och att resan gick åt andra hållet. Hans cykel var samma gula färg som min moped och han ställde upp den bredvid mopeden för en bild.

Jag körde ned till stan och tankade mina fyra liter. Jag passade på att ta på mig regnbyxor, då regnet såg ut att fortsätta. Närmast kroppen hade jag ett underställ, vis av gårdagens kyla. Jag kände viss eufori trots regnet när jag körde iväg . Jag gjorde ingen djupare analys varför jag kände så men den försvann snart efterhand som kylan, vinden och regnet drog värmen ur kroppen.  Mina skor och handskar blev genomvåta och regnet pressade sig till och med genom min nya Westcoastjacka inköpt på båtmässan. Den höll inte vad den lovade. Vinden blåste rakt mot mig i 15 sm.  Mopeden var klart känsligare för vinden än en tung mc men den höll stadigt sina 45 km/h.  en del långtradare passerade onödigt nära mig men de flesta visade bra hänsyn. Landskapet i Thy som det heter var kargt och naturen vild. Passerade många påkörda smådjur som rävar och harar men även ett rådjur. Utefter vägkanten stack små lila bollar upp i form av strandtrift och vittnade om att det var på väg mot sommar även om det var svårt att tro. Nedkylningen gjorde att hela kroppen kom i skakningar som stundtals var så kraftiga att hela mopeden också skakade. Stannade vid två tillfällen får att få lite värme i en affär och sedan en kaffe på Mc Donalds.

I Esbjerg, efter ca 200 km, tog jag in på ett vandrarhem av hög klass. En vacker byggnad  med många faciliteter. Jag bredde ut allt det våta på elementet i rummet och i ett torkrum. Jag undrade om det gick att värma upp kroppen snabbt i en varm dusch vid en sådan nedkylning.  Det funkade bra och jag somnade snabbt utan kvällsmat.
Idag var det uppehåll när jag lämnade Esbjerg men i Tönder nära den tyska gränsen började det regna igen. Det ökade på vid gränsen men blåsten var inte så kraftig. Körde till Husum via en nästan spikrak väg. Vacker stad med en hamn inne i centrum där båtarna stod på botten när jag kom. Senare på kvällen låg de och flöt igen som i vilken hamn som helst. Jag körde runt i stan och letade efter ”gasthaus” eller ”zimmer frei” men det fanns inget så det fick bli ett hotell. Det ligger vid havet med gröna kullar med betande får runt om. Fina stigar att springa på om man önskar. Får se i morgon bitti om det lockar då. Bassängen och saunan har jag inte hunnit med ännu.
//Bosse

Om bodanielmartinsson

Jag startar i morgon en 300 mil lång resa på moped till vår lägenhet i syditalien, närmare bestämt Santa Maria al Bagno i Apulien. Detta är början på min stundande pensionering som läkare. Resan startar från bostaden på Öckerö.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fin jacka , men den höll inte måttet…

1. morgansi skriver:

Spännande att följa din resa, sitter i soffan fryser kan känna hur kölden fick dej och mopeden att skaka. Du kör mot varmare trakter. Morgan

2. Lisette skriver:

Härligt att följa dig på din annorlunda och livsbejakande resa! Din envishet bevisar att man kan göra det omöjliga möjligt! Kram på dig och var rädd om dig!

3. Bissan skriver:

Tråkigt att regnet och kylan följdemed dig/ kram Bissan